otrdiena, 2010. gada 14. decembris

SPM. #3 (fokusgrupas)

Fokusgrupas metode kvalitatīvajā pētījumā

Pirmie lietojuši:
Bogardus un Terstouns 20.gs. 20-os gados aptaujas instrumentārija izstrādē
R.Mertons un P.Lazersfelds pirms 2.pasaules kara propagandas materiālu un radio auditorijas analīzē
Grupas intervija, kas ietver mijiedarbību ne tikai starp moderatoru (intervētāju), bet arī starp respondentiem.
Lieto grupas viedokļa noskaidrošanai, izplatīta metode mārketinga pētījumos
Fokusgrupu metodi lieto, ja
jāiegūst ieskats pētāmajā problēmā no “iekšpuses”;
jāiegūst idejas dziļajām intervijām vai aptaujas anketas veidošanai;
jānoskaidro iedzīvotāju (noteiktu grupu) uzskati, interpretācija, reakcija uz pētījuma rezultātiem;
idejas par komunikāciju ar iedzīvotājiem un pētījumu rezultātu izplatīšanu, īpaši par sensitīvām tēmām.   
Salīdzinājums ar interviju
+ grupas dalībnieku mijiedarbība;
+ lielāks uzsvars uz respondentu viedokļiem;
+ laika ietaupījums;
- mazāks ideju daudzums (no viena un tā paša cilvēku skaita
-Nav zināms, vai dalībnieki teiktu to pašu, ja būtu vieni;
-Pētniekam mazāka kontrole pār datiem. 
Grupu veidi
Pēc lieluma
Tradicionālās grupas: 8-10 (12) cilvēki
Mini – grupas: 4-6 cilvēki
Pēc vadības stila
Direktīvais stils – uzvedinošu jautājumu izmantošana, jaut. uzdod visiem pēc kārtas
Nedirektīvais stils – izmanto atklātus, asociatīvus jautājumus
Pēc norises scenārija:
Strukturēts scenārijs – pilnībā aptver visus jautājumus un papildtēmas, jautājumus atsevišķiem, īpašiem gadījumiem
Nestrukturēts scenārijs – shematisks, galvenās tēmas/jautājumi, ko var uzdot atkarībā no diskusijas norises
Fokusgrupu metodes posmi
1.Plānošana: mērķa definēšana, grupas sastāva noteikšana, grupu skaita un lieluma noteikšana, funkcionālās lomas, kas nepieciešamas, lai varētu strādāt, apmaksa, moderatora loma, aprīkojums.
2.Dalībnieku rekrutēšanas posms
3.Vadlīniju (jautājumu) izstrāde
4.Grupas diskusija
5.Transkripcijas sagatavošana
6.Datu analīze
7.Atskaites sagatavošana
Fokusgrupu sagatavošana
1. Pētījuma plāns/pieteikums – mērķi, uzdevumi, metodika
2.  Grupu dalībnieku atlases kritēriji (anketa)
3. Vietas izvēle, iekārtojums
4. Vadlīniju (jautājumi un to secība) izstrāde
5. Uzskates materiālu sagatavošana
6. Dalībnieku rekrutēšana (piekrišana, atbilstība)
Norise
6. Dalībnieku pārbaude/reģistrēšana
7. Grupas diskusija
Nobeigums:
8. Materiālu sagatavošana
9. Apkopošana, analīze

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru


taa