otrdiena, 2010. gada 14. decembris

SPM. #1

Pētījuma loģiskā struktūra
Problēmas formulējums
Pētījuma dizaina izveide
Metodoloģijas
Metodes izvēle
Datu vākšana
Datu analīze
Kopsavilkums – atskaite, ziņojums, prezentācija
Rezultātu publiskošana

Hipotēze

Kāpēc?
Sociālo procesu un parādību cēloņsakarības
Nespēja fotogrāfiski atspoguļot realitāti
Izpētes priekšmeta pazīmes ieraugām selektīvi
Rodas problēma –
kuras pazīmes uzskatīsim par īpaši nozīmīgām;
Kuras atstāsim ārpus izpētes lauka
Hipotēze ir:
Pieņēmumi par kādām būtiskām objekta īpatnībām
Sakarību raksturs starp atsevišķiem pētāmā objekta elementiem
Pieņēmumi par to, cik ciešas ir kopsakarības starp saistībā esošajiem parametriem


Jēdzienu definēšana

Jēdzieni – līdzeklis, ar kuru palīdzību tiek vārdiski sakārtots iespaidu haoss
Zinātne mēģina kādu realitātes fragmentu:
lSadalīt elementos
lFiksēt objektus
lFiksēt objektu pazīmes
Definīcija – noteiktu pazīmju attiecināšana (piekārtošana) noteiktam objektam.
Klasifikācija – visu objektu strukturēšana pēc vienas pazīmes.
Piem: pazīme – “izglītība”- pamatizglītība, vidējā izglītība, vidējā profesionālā izglītība, augstākā izglītība


Operacionalizācija


Saskarsmes punktu meklēšana starp jēdzienisko aparātu un reālo notikumu klāstu, kuru tie atspoguļo
 Procesu, kad pētījuma abstraktajiem jēdzieniem tiek atrasti empīriskie rādītāji, indikatori, sauc par operacionalizāciju.
Jēdzienu interpretēšanu un definēšanu, parādot, kādas empīriskas pazīmes to uzrāda, sauc par operacionalizāciju.
Operacionālās definīcijas norāda uz indikatoriem tiem jēdzieniem, kas nenorāda uz tieši novērojamiem faktiem


Ir operacionālu definīciju attīstība, jēdzienu precizēšana un standartizēšana, ar mērķi –
lFiksēt mērāmās parādības, kas norāda uz interesējošo faktu
l
Operacionālā definīcija – nekad nav pilnīga, atklāj tikai daļu no jēdziena satura, piemēram:
  Interese par politiku –
lZināšanas par politiskiem faktiem
lInformētība par politiskiem notikumiem

Indikatori

Pētāmo sociālo faktu un procesu īpašību apstākļu uzrādītāji
*
Parasti vienai pētāmā objekta īpašībai:
lvairāki indikatori
Piemēram:
Sociālais prestižs –
lProfesija
lIenākumi
lIzglītība 

Kvalitatīvo un kvantitatīvo pieeju atšķirību ietekme uz pētījuma dizainu jeb procesu


Problēmas strukturēšanas un konceptualizācijas pakāpes atšķirības
Hipotēzes definēšanas iespējamība un vieta pētījuma loģiskajā struktūrā
  Kad pētījuma procesā tiek izvirzīta
Hipotēze
Teorijas izmantošanas veids
  Kad pētījuma procesā tiek strādāts ar
Teoriju/ām

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru


taa