Pētījuma loģiskā struktūra
•Problēmas formulējums
•Pētījuma dizaina izveide
•Metodoloģijas
•Metodes izvēle
•Datu vākšana
•Datu analīze
•Kopsavilkums – atskaite, ziņojums, prezentācija
•Rezultātu publiskošana
Hipotēze
Kāpēc?
Sociālo procesu un parādību cēloņsakarības
Nespēja fotogrāfiski atspoguļot realitāti
Izpētes priekšmeta pazīmes ieraugām selektīvi
Rodas problēma –
kuras pazīmes uzskatīsim par īpaši nozīmīgām;
Kuras atstāsim ārpus izpētes lauka
Hipotēze ir:
Pieņēmumi par kādām būtiskām objekta īpatnībām
Sakarību raksturs starp atsevišķiem pētāmā objekta elementiem
Pieņēmumi par to, cik ciešas ir kopsakarības starp saistībā esošajiem parametriem
Jēdzienu definēšana
Jēdzieni – līdzeklis, ar kuru palīdzību tiek vārdiski sakārtots iespaidu haoss
•Zinātne mēģina kādu realitātes fragmentu:
lSadalīt elementos
lFiksēt objektus
lFiksēt objektu pazīmes
Definīcija – noteiktu pazīmju attiecināšana (piekārtošana) noteiktam objektam.
Klasifikācija – visu objektu strukturēšana pēc vienas pazīmes.
Piem: pazīme – “izglītība”- pamatizglītība, vidējā izglītība, vidējā profesionālā izglītība, augstākā izglītība
Operacionalizācija
Saskarsmes punktu meklēšana starp jēdzienisko aparātu un reālo notikumu klāstu, kuru tie atspoguļo
Procesu, kad pētījuma abstraktajiem jēdzieniem tiek atrasti empīriskie rādītāji, indikatori, sauc par operacionalizāciju.
Jēdzienu interpretēšanu un definēšanu, parādot, kādas empīriskas pazīmes to uzrāda, sauc par operacionalizāciju.
Operacionālās definīcijas norāda uz indikatoriem tiem jēdzieniem, kas nenorāda uz tieši novērojamiem faktiem
•Ir operacionālu definīciju attīstība, jēdzienu precizēšana un standartizēšana, ar mērķi –
lFiksēt mērāmās parādības, kas norāda uz interesējošo faktu
l
•Operacionālā definīcija – nekad nav pilnīga, atklāj tikai daļu no jēdziena satura, piemēram:
Interese par politiku –
lZināšanas par politiskiem faktiem
lInformētība par politiskiem notikumiem
Indikatori
Pētāmo sociālo faktu un procesu īpašību apstākļu uzrādītāji
Parasti vienai pētāmā objekta īpašībai:
lvairāki indikatori
Piemēram:
Sociālais prestižs –
lProfesija
lIenākumi
lIzglītība
Kvalitatīvo un kvantitatīvo pieeju atšķirību ietekme uz pētījuma dizainu jeb procesu
•Problēmas strukturēšanas un konceptualizācijas pakāpes atšķirības
•Hipotēzes definēšanas iespējamība un vieta pētījuma loģiskajā struktūrā
Kad pētījuma procesā tiek izvirzīta
•Hipotēze
•Teorijas izmantošanas veids
Kad pētījuma procesā tiek strādāts ar
•Teoriju/ām
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru